ZAPROSZENIE DO WSPÓŁPRACY.
22 kwietnia, 2021
Ogłoszenie Starosty Sierpeckiego
Mając na uwadze poprawę dostępności usług edukacyjnych dla dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz przygotowanie i złożenie przez Powiat Sierpecki wniosku o przyznanie grantu w Konkursie Grantowym ogłoszonym w ramach projektu “Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”, który realizowany jest ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, Starosta Sierpecki informuje, że jest możliwość podjęcia współpracy Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Sierpcu, w którym planowane jest powołanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą i chętnych przedszkoli/ szkół ogólnodostępnych, które mogą być objęte wsparciem przez SCWEW.
Główne obszary działalności SCWEW będą obejmowały:
-
Działalność szkoleniowo- doradcza, która stanowi główny przedmiot współpracy SCWEW z przedszkolami i szkołami ogólnodostępnymi i ich wsparcie.
-
Działalność związana w wyposażeniem dzieci/uczniów oraz osób uczestniczących w kształceniu ustawicznym w sprzęt specjalistyczny, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe oraz dostosowane podręczniki lub dobór sprzętu.
-
Działalność informacyjna i promocyjna związana z budowaniem przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej.
-
Współpraca z innymi partnerami w celu wymiany doświadczeń oraz koordynacji i spójności działań.
Zadania realizowane przez SCWEW to m. in:
-
Rozwijanie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie prowadzenia edukacji włączającej.
-
Wspieranie dyrektorów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w szczególności w zakresie:
– tworzenia odpowiednich warunków i organizacji pracy do prowadzenia edukacji włączającej;
– monitorowania wdrażania edukacji włączającej;
– prowadzenia działań interwencyjnych skierowanych do nauczycieli, rodzic ów, opiekunów i dzieci/uczniów
3) Prowadzenie modelowych zajęć na terenie przedszkoli i szkól ogólnodostępnych (w tym lekcji pokazowych), których celem jest demonstracja skutecznych technik i metod pracy z dzieckiem/uczniem ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi .
4) Rozwijanie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie działań interwencyjnych skierowanych do dzieci/uczniów i ich rodzin.
5) Współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i ośrodkami doskonalenia nauczycieli w zakresie wsparcia udzielanego przedszkolu/szkole.
6) Konsultacje dla rodziców i dzieci za pośrednictwem przedszkola/szkoły.
7) Utworzenie wypożyczalni i wypożyczanie pomocy dydaktycznych oraz sprzętu specjalistycznego koniecznego do pracy z dziećmi/uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a także przygotowanie kadry przedszkoli i szkół do efektywnego wykorzystania tych pomocy.
8) Wspieranie nauczycieli specjalistów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w przygotowywaniu materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do bieżącej pracy z dzieckiem/uczniem w klasie o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
9)Wspieranie rozwoju włączających społeczności lokalnych (w tym działania informacyjne, upowszechniające ideę edukacji włączającej, podnoszące świadomość władz lokalnych, pracowników innych placówek i lokalnej społeczności).
-
W każdym przedszkolu/szkole objętej wsparciem, współpracującej z SCWEW zostanie powołany koordynator ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW.
-
Osoby zatrudnione w SCWEW oraz koordynatorzy będą zobligowani do ukończenia szkoleń prowadzonych przez ORE.
-
Koordynatorzy będą współpracowali ze SCWEW przy:
-
Przeprowadzaniu diagnozy przedszkola/szkoły objętej wsparciem;
-
Organizacji wsparcia w ramach projektu przez SCWEW danego przedszkola/szkoły;
-
Uruchomieniu wypożyczalni sprzętu – użyczaniu/wypożyczaniu sprzętu specjalistycznego, podręczników, pomocy dydaktycznych i materiałów edukacyjnych do pracy z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością;
-
Wsparciu nauczycieli przedszkoli/szkół w opracowywaniu, weryfikowaniu indywidualnych programów dzieci, uczniów z niepełnosprawnościami;
-
Wsparciu specjalistycznym dla rodziców dzieci/uczniów
-
Prowadzeniu modelowych zajęć na terenie przedszkoli/ szkół ogólnodostępnych.
-
Czas realizacji współpracy w ramach Grantu wynosi – 24 miesiące tj. w przypadku podpisania umowy o grant od 01.06.2021 do 31.05.2023 r.