Uczniowie ZS nr 2 w Sierpcu odbywali staż zawodowy w hiszpańskich miastach Granada i Cordoba w ramach programu Erasmus +
23 maja, 2018
Inspirująco, energicznie, a momentami nawet refleksyjnie – tak właśnie było w Hiszpanii. Już po raz kolejny uczniowie ZS nr 2 w Sierpcu odbywali staż zawodowy w hiszpańskich miastach Granada i Cordoba w ramach programu Erasmus +.
Uczniowie w dniach od 09.04.2018 do 04.05.2018 mieli możliwość zrealizowania czterotygodniowych staży zgodnie z kierunkami kształcenia w technikum: ekonomicznym, spedycyjnym, obsługi turystycznej, cyfrowych procesów graficznych. Podczas stażu uczniowie zdobywali doświadczenie u hiszpańskich pracodawców, a także poznawali kulturę i zabytki Andaluzji.
Program Erasmus+ to różnorodne korzyści. Motywy, dla których uczniowie decydują się na wyjazd to przede wszystkim chęć zwiększenia swoich szans na rynku pracy, możliwość przebywania przez dłuższy czas w obcym kraju, poznanie nowych ludzi i innej kultury, zdobycie nowych doświadczeń, podniesienie poziomu wiedzy, używanie na co dzień języka obcego.
Jedną z największych zalet uczestnictwa w programie jest rozwój własnej osobowości, umiejętności interpersonalnych i zawodowych. Stypendyści programu Erasmus + stają się bardziej tolerancyjni, uczą się niezależności, poznają swoje możliwości, a także zdobywają umiejętności radzenia sobie w nowym otoczeniu. W trakcie pobytu za granicą stają się pewniejsi siebie, dojrzalsi, niezależni, precyzują własne plany życiowe i planują przyszłość.
Młodzież odbywała praktyki u wielu hiszpańskich pracodawców. Uczniowie w przydzielonych im zakładach pracy wykonywali powierzone im zadania od poniedziałku do piątku. Pracowali w hotelach, lokalnych firmach, bankach żywności, agencjach reklamowych, muzeach.
Zadaniem dyrektora i nauczycieli było monitorowanie przebiegu praktyk. Odbywali wizyty w firmach, monitorowali pracę uczniów. W trakcie tych spotkań pracodawcy informowali o przebiegu praktyki, opowiadali o postępach naszych uczniów. Wszyscy nasi uczniowie wywiązali się ze swoich obowiązków, byli doceniani przez pracodawców, nawiązali wiele zawodowych kontaktów.
Program kulturowy w Hiszpanii był bardzo bogaty. Młodzież odwiedziła Granadę, Cordobę, Malagę. Po pracy był czas na zwiedzanie miasta oraz wycieczki programowe. Niezapomniane wrażenie zrobiła na obu grupach uczniów wycieczka do Alhambry w Granadzie. To warowny zespół pałacowy w andaluzyjskim regionie Hiszpanii, zbudowany w latach 1232-1273 i rozbudowywany do XIV w. Alhambra była twierdzą mauretańskich kalifów. Dziś stanowi zabytek arabskiego budownictwa w Europie, w 1984 roku wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Uczniowie odbywali niezliczone wędrówki po dzielnicy Granady Albaicin, położonej na wzgórzu około 700 m n.p.m., będącej prawdziwym gąszczem małych, pnących się w górę i w dół uliczek pachnących kadzidłem i przepełnionych kolorowymi sklepami z pamiątkami. To niezwykłe miasto podziwiali z Mirador San Miquel Alto, punktu widokowego, z którego rozpościera się urokliwa panorama miasta. Urzekały malownicze i niemal idylliczne okolice Sacromonte, tradycyjne miejsca mieszkalne: domy w skale. Ta okolica słynie z występów flamenco i utalentowanych cygańskich tancerek. Posiada niezwykły klimat i zachęca do niespiesznego spędzania czasu. Podobnie jak Carmen de los Martires – ogrody, które wprawiają w nastrój sielanki i są dowodem miłości Hiszpanów do życia w zgodzie z naturą. Wśród najciekawszych miejsc należy wyróżnić liczne Patios, czyli ogrody hiszpańskie, które zachwycały barwnością kwiatów oraz architekturą. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła także wizyta w Mezqucie, czyli Wielkim Meczecie w Cordobie, zwanym po hiszpańsku La Mezquita, pochodzącym z VIII w., wielokrotnie przebudowywanym. Obecnie służy za katedrę rzymskokatolicką diecezji Cordoba. Jednym z najciekawszych miejsc okolic Cordoby jest także Medina Azahara. To ruiny X-wiecznego arabskiego kompleksu pałacowego położonego w hiszpańskiej Andaluzji, około 7 km na północny zachód od Cordoby. Obiekty te miały być dowodami potęgi Abd ar-Rahmana III. Nazwa kompleksu pochodzi od imienia faworyty kalifa – Az-Zahry.
Wszystkie odwiedzone przez uczniów miejsca robiły na nich ogromne wrażenie, budziły zachwyt i dały niezapomniane przeżycia. Pobyt na praktykach zwieńczył wspólny wieczór pożegnalny z rozdaniem certyfikatów dla uczniów i opiekunów.
Staże zagraniczne uczniowie Ekonomika realizowali wraz z partnerem zagranicznym – hiszpańską firmą Europroyectos.
Kolejni uczniowie Ekonomika z niecierpliwością czekają na możliwość zrealizowania zagranicznych praktyk w przyszłym roku szkolnym.