Uczniowie Zespołu Szkół nr 1 posłami na Sejm Dzieci i Młodzieży
Sebastian Rutkowski i Adrianna Kraska uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Sierpcu zostali posłami XXII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie.
Sesja plenarna posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży odbędzie się w Sali Posiedzeń Sejmu 1 czerwca, w Międzynarodowy Dzień Dziecka. Sebastian i Adrianna będą w grupie 460 posłów i posłanek uczestniczących w obradach. Organizatorem XXII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu, a współorganizatorem Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz po raz pierwszy w tym roku Instytut Pamięci Narodowej. Głównym celem Sejmu Dzieci i Młodzieży jest promowanie postaw obywatelskich wśród młodych osób, przybliżenie im zasad funkcjonowania demokracji parlamentarnej, a także zachęcenie do podjęcia działań związanych z bieżącym tematem sesji.
Aby zostać posłem należało wykonać zadanie na temat: „Miejsca pamięci – materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości”. Sebastian i Adrianna w ramach zadania zbadali wiedzę mieszkańców na temat pomnika pamięci, który znajduje się na murze sierpeckiego klasztoru. Mieszkańcom zadali pytanie „Jakie wydarzenia upamiętnia tablica umieszczona na murze sierpeckiego klasztoru? Co wiesz na ten temat?” Okazało się, że aż 70% młodych Sierpczan nie posiada wiedzy dotyczącej wydarzeń które upamiętnia tablica wmurowana w dawną bramę sierpeckiego klasztoru. Postanowili zmienić to i w miarę swoich możliwości upowszechnić wiedzę o tragicznych wydarzeniach jakie miały miejsce w przeszłości naszego miasta i co upamiętnia wmurowana tablica. Zaplanowali działania, m.in. rozpowszechnili ulotki i plakaty wśród Sierpczan, opublikowali materiały dotyczące miejsca pamięci w lokalnej prasie i na stronach internetowych, przeprowadzili pogadanki popularyzujące wydarzenia z okresu II wojny światowej wśród młodzieży szkolnej, przygotowali wystawy. Następnie całe zadanie opisali, wysunęli wnioski oraz zamieścili film na odpowiedniej platformie i cierpliwie czekali na ocenę, która okazała się pozytywna. Na 30 możliwych do zdobycia punktów, nasi uczniowie uzyskali bardzo dobry, wysoki wynik – 29 punktów. Opis zadania dostępny jest na stronie
https://sdim.sejm.gov.pl/sdim_2016.nsf/details.xsp?documentId=75EC8A59E39FFEA9C1257F9A002D5612
Przy każdej z 626 relacji zamieszczonych na platformie internetowej znajduje się ocena punktowa, a także krótki komentarz wystawiony przez osobę sprawdzającą
Z przyjemnością cytujemy komentarz wystawiony dla naszych uczniów: „Z dużą satysfakcją i zainteresowaniem zapoznałam się z projektem. Został on zrealizowany w sposób wzorcowy, zawiera wszystkie niezbędne elementy (zdjęcie, opis, lokalizację, dostępność, źródła i ich analizę). Autorzy przeprowadzili dobrą ankietę i jej wyniki prawidłowo zinterpretowali. Gratuluję przeprowadzenia wszystkich zaproponowanych działań – pomimo de facto małej ilości czasu. Duże wrażenie zrobiło na mnie to, że autorzy dotarli do archiwalnych fotografii w Pracowni Dokumentacji. Duży plus za uzyskanie zgody Spółdzielni Mieszkaniowej na rozklejanie ogłoszeń. W pracy zabrakło tylko dokładniejszej analizy plusów i minusów projektu. W przyszłości warto pomyśleć o zaprezentowaniu przygotowanej wystawy (lub jej fragmentu) w Budynku Starostwa Powiatowego. Jeszcze raz gratuluję realizacji projektu! Anna Obrębska- Instytut Pamięci Narodowej”.
Zespół Szkół nr 1