1

Teatroteka – Laboratorium Kreatywności

Od października 2015 roku, grupa teatralna działająca w naszym Liceum, przystąpiła do projektu „Teatroteka – Laboratorium Kreatywności”.

Jest to projekt Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Ma charakter eksperymentalny i elitarny. Do jego realizacji zostali wybrani uczniowie z 9 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski m. in. z Bydgoszczy, Łomży, Warszawy i z naszej szkoły. Ideą tej inicjatywy jest inspirowanie uczniów do tego, by stali się kompetentnymi i świadomymi odbiorcami kultury wysokiej, poszerzanie wiedzy uczniów o teatrze i o sztuce. Uczestnicy przedsięwzięcia będą poznawali i analizowali przedstawienia teatralne oparte na tekstach „nowej polskiej dramaturgii” – laureatów nagradzanych na ogólnopolskich festiwalach teatralnych i literackich. Będą to spektakle, które zaistniały w ciągu ostatnich piętnastu lat w Polsce a ich autorami jest młode pokolenie twórców piszących dla teatru. Stworzyli oni swój oryginalny język, sposób obrazowania, formę, a także wzbogacili dramat współczesny o problematykę ludzi młodych i o ich sposób postrzegania otaczającej nas rzeczywistości.
Pierwsze spotkanie odbyło się 7 listopada w sali edukacyjnej „Filmowa” w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Licealiści i ich opiekunowie mieli przyjemność wysłuchać prelekcji wygłoszonej przez pana Krzysztofa Domagalika, który od 35 lat związany jest z Teatrem Telewizji. Największą atrakcją tego dnia było obejrzenie scenografii teatru telewizji „Człowiek bez twarzy” i spotkanie z twórcami spektaklu: reżyserem Andrzejem Bartnikowskim i scenografem Pawłem Walickim.
W związku z przystąpieniem do projektu będziemy systematycznie uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach: kostiumowych, aktorskich, charakteryzacji filmowej. Ponadto nauczyciele wraz z młodzieżą na zajęciach lekcyjnych muszą obejrzeć trzy przedstawienia spośród pięciu zaproponowanych przez WFDiF. Przedstawienia, które obejrzy młodzież, mogą być początkiem, mogą też być punktem finalnym zajęć edukacyjnych. Cielesność aktorów, ich głos, dźwięk muzyki, scenografia, ujęcia kamery i inne środki artystyczne wywołają przeżycia w uczniach, oddziaływać będą na wszystkie zmysły. Tym samym ich zaangażują. Warto nadmienić iż licealiści mogą wziąć udział w konkursie na najlepszą recenzję teatralną.
Projekt będzie realizowany podczas zajęć koła teatralnego, języka polskiego i wiedzy o kulturze przez panie: Marlenę Bogucką i Katarzynę Moskal.

LO Sierpc