1

„Kolejne hiszpańskie praktyki Ekonomika”

Już po raz drugi uczniowie ZS nr 2 w Sierpcu odbywali staż zawodowy w hiszpańskich miastach Granada i Cordoba w ramach programu Erasmus +. Uczniowie w dniach od 06.03.2017 do 31.03.2017 mieli możliwość zrealizowania miesięcznej praktyki zgodnej z kierunkami kształcenia w technikum: ekonomicznym, spedycyjnym, obsługi turystycznej.

Podczas stażu realizowane były zajęcia u hiszpańskich pracodawców a także uczniowie poznawali kulturę i zabytki Andaluzji. Program kulturowy był bardzo bogaty. Młodzież odwiedziła Kordobę, Granadę i Sewillę.

Po przyjeździe do docelowego miasta Kordoba grupa przyszłych ekonomistów i spedytorów zapoznana została z miejscami, w których mieli odbywać praktykę zawodową. Wszyscy uczniowie w przydzielonych im zakładach pracy wykonywali powierzone im zadania od poniedziałku do piątku. Po pracy był czas na zwiedzanie miasta oraz wycieczki programowe. Wśród najciekawszych miejsc należy wyróżnić liczne Patios, czyli ogrody hiszpańskie, które zachwycały barwnością kwiatów oraz architekturą. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła także wizyta w Mezqucie, czyli Wiellkim Meczecie w Cordobie, zwanym po hiszpańsku La Mezquita, pochodzącym z VIII., wielokrotnie przebudowywanym, obecnie służy za katedrę rzymskokatolicką diecezji Cordoba. Jednym z najciekawszych miejsc

z okolic Cordoby jest także Medina Azahara. To ruiny X-wiecznego arabskiego kompleksu pałacowego położonego w hiszpańskiej Andaluzji, około 7 km na północny zachód od Cordoby. Obiekty te miały być dowodami potęgi Abd ar-Rahmana III. Nazwa obiektu pochodzi od imienia faworyty kalifa – Az-Zahry.

Do tradycji hiszpańskiej sztuki uczniowie Ekonomika przenieśli się dzięki zwiedzaniu Julio Romero de Torres, Museum Archeological, Museum, Museum of Fine Arts i Bullfighting Museum, w których zapoznali się bogatą tradycją hiszpańskiej corridy de toros, czyli walki z bykiem.

Wartym uwagi miejscem w Cordobie jest także Alkazar de los Reyes Cristamos, w którym ze szczytu wież zamkowych można oglądać uroczy ogród botaniczny z pięknymi fontannami. Niezapomniane wrażenie zrobiła na obu grupach uczniów wycieczka do Alhambry w Granadzie. To warowny zespół pałacowy w andaluzyjskim regionie Hiszpanii, zbudowany w latach 1232-1273 i rozbudowywany do XIV. Alhambra była twierdzą mauretańskich kalifów. Dziś stanowi zabytek arabskiego budownictwa w Europie, w 1984 roku wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Kolejnym atrakcyjnym punktem programu kulturowego była wycieczka do Sewilli, stolicy Andaluzji i andaluzyjskiego folkloru flamenco. Grupa z Granady aktywnie spędzała czas na poznaniu uroków miasta słynącego z pięknego położenia, licznych zabytków i niezapomnianych krajobrazów. Odbywali niezliczone wędrówki po dzielnicy Albaicin, położonej na wzgórzu około 700m n.p.m., będącej prawdziwym gąszczem małych, pnących się w górę i w dół uliczek pachnących kadzidłem i rojących się od sklepów z pamiątkami.

To niezwykłe miasto podziwiali z Mirador San Cristobal, punktu widokowego, z którego rozpościera się urokliwa panorama miasta. Podziwiali malownicze i niemal idylliczne okolice Sacromonte, tradycyjne miejsca mieszkalne: domy w skale, ale i prymitywne , prawie pustelnicze, wyglądające jak dziura w ścianie. To miejsce słynie z występów flamenco

i utalentowanych cygańskich tancerek. Posiada niezwykły klimat i zachęca do niespiesznego spędzania czasu. Podobnie jak Carmen de los Martires – ogrody, które wprawiają w nastrój sielanki i są dowodem miłości Hiszpanów do życia w zgodzie z naturą.

Wszystkie odwiedzone przez uczniów miejsca robiły na nich ogromne wrażenie, budziły zachwyt i dały niezapomniane przeżycia. Pobyt na praktykach zwieńczyła zabawa w „Quiz”

o Granadzie i Cordobie oraz wspólny wieczór pożegnalny z rozdaniem certyfikatów dla uczniów i opiekunów.
Praktyki zawodowe uczniowie Ekonomika realizowali w ramach programu Erasmus+, którego patronem jest hiszpańska firma EUROPROYECTOS.

Kolejni uczniowie Ekonomika z niecierpliwością czekają na możliwość zrealizowania zagranicznych praktyk w przyszłym roku szkolnym.