1

Szkolnictwo zawodowe w Powiecie Sierpeckim dofinansowane !

Do szkół zawodowych z powiatów: sierpeckiego, płockiego i gostynińskiego trafi w sumie 4,5 mln zł.

Staże i praktyki zawodowe, a także nowocześnie wyposażone pracownie i atrakcyjne zajęcia lekcyjne – to wszystko jeszcze w tym roku czeka uczniów 159 mazowieckich szkół zawodowych, w tym 8 z subregionu płockiego. Właśnie ruszył projekt „Zintegrowany rozwój szkolnictwa zawodowego” realizowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego przy udziale Agencji Rozwoju Mazowsza S.A. Jego wartość to ok. 120 mln zł, z czego blisko 108 mln zł to środki unijne z RPO WM 2014-2020.

– W takim regionie jakim jest województwo mazowieckie, które bardzo dynamicznie się rozwija, firmy i przedsiębiorstwa potrzebują coraz więcej dobrze wykształconych pracowników. W związku z tym musimy wspierać rozwój szkolnictwa zawodowego. Stąd pomysł na realizację tego właśnie projektu, który będzie obejmował 159 szkół i placówek oświatowych. Chcemy wzmocnić właśnie tę gałąź edukacji zarówno poprzez staże i praktyki zawodowe, ale także poprzez kursy specjalistyczne oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe – podkreśla Adam Struzik marszałek województwa mazowieckiego.

Projekt jest odpowiedzią na potrzeby zarówno samych placówek zajmujących się kształceniem zawodowym, jak i przedsiębiorców szukających wykwalifikowanych pracowników. Weźmie w nim udział 159 szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe w naszym regionie. Stanowi to blisko połowę wszystkich tego typu instytucji na Mazowszu.

Zyskają szkoły, uczniowie, ale i nauczyciele. Uczniowie będą mogli liczyć na staże i praktyki zawodowe dla 14 tys. osób, ale także kursy specjalistyczne oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe. Dzięki projektowi uczniowie wejdą na rynek pracy z praktycznymi umiejętnościami i odpowiednimi kwalifikacjami, tak bardzo oczekiwanymi przez pracodawców.

– Szkolnictwo zawodowe po latach zapaści odbudowuje się. Na Mazowszu ma nie tylko już coraz lepsze wyniki, ale też swoje własne, inteligentne specjalizacje. Są takie wyraźne obszary, które specjalizują się w konkretnej branży, np. w okolicach Mławy mamy elektronikę na bazie LG, ale mamy też branżę mechaniczną na bazie przedsiębiorstw takich jak np. Intercars. Olbrzymia część szkolnictwa zawodowego rozwija się wraz z branżą gastronomiczną – to są kelnerzy, ale także technika kształcące technologów żywności – dodaje Artur Andrysiak, członek zarządu Agencji Rozwoju Mazowsza S.A.

Marszałek Adam Struzik zwraca tez uwagę, że dużym wyzwaniem dla szkół zawodowych są nowe technologie – Mamy w naszym regionie cały obszar innowacji, związanych z zawodami przyszłości, m.in. obsługa dronów, programowanie, robotyka oraz branża chemiczna. Musimy jednak pamiętać, że szkoły zawodowe potrzebują wsparcia zarówno ze strony samorządów, jak i przedsiębiorców. Tylko takie połączenie da szansę na efekt, jakim jest właśnie rozwój szkolnictwa zawodowego.

Dla każdej ze szkół zostanie opracowany i wdrożony program innowacji pedagogicznej. Zakłada on wzbogacenie obecnych procesów nauczania o nowe, nieszablonowe działania, które przyczynią się do poszerzenia wiedzy i umiejętności biorących w nich udział uczestników oraz uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych. Z kolei działania te przełożą się na zwiększenie szans absolwentów tych szkół na rynku pracy.

W ramach wdrażania innowacji pedagogicznych, szkoły będą oferować nowe kierunki kształcenia. Planowana jest również modernizacja już istniejących kierunków. W pracowniach zawodowych pojawi się nowy sprzęt. Oprócz tego przeszkolonych zostanie 1040 nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Przeprowadzone zostaną również zajęcia dla ponad 10 tys. uczniów.

W ramach realizacji projektu przewidziana jest też organizacja cyklu 36 targów edukacyjno-zawodowych, w których udział wezmą uczniowie i około 300 przedsiębiorców z regionu Mazowsza.

Dzięki takiemu wsparciu szkolnictwo zawodowe zostanie dostosowane do potrzeb i uwarunkowań lokalnej i regionalnej gospodarki. Mazowieccy przedsiębiorcy zyskają nowych, wykształconych pracowników, a kompetentni i doświadczeni absolwenci bez trudu odnajdą się na rynku pracy.

Projekt zakłada ponad pięcioletni okres realizacji do 31 marca 2023 r.